Klantverwachting: de voordelen van het begrijpen van de klantverwachtingen

 

Dit keer een kort en adequaat artikel, zoals je dat van ons kunt verwachten 😉

Klanttevredenheid is een resultaat van het serviceniveau dat u levert in vergelijking met wat uw klant verwacht te ontvangen. Dit lijkt zo eenvoudig, en dat is het ook als je als organisatie, team en individuele medewerker begrijpt wat de voordelen zijn (en dit goed weet door te voeren in de bedrijfscultuur natuurlijk).

 

Hier zijn de vier voordelen die je kunt halen uit het begrijpen van de verwachtingen van de klant:

 

  1. Het laat je weten welke serviceniveaus worden verwacht om klanten tevreden te houden en een hoge klanttevredenheid te bereiken. Dit is vaak een optelsom van hetgeen marketing en sales uitstralen en hetgeen de klant ziet als ‘tevreden zijn’.
  2. Het stelt medewerkers in staat zich te concentreren op het voldoen aan de verwachtingen van de klant. Door de klantverwachting voorop te stellen zullen medewerkers dit ook beter begrijpen en hiernaar acteren. Dit geeft voor de organisatie ook meer ruimte voor continu verbeteren en het realiseren van de gewenste doelstellingen.
  3. Het geeft je de mogelijkheid om verwachtingen te overtreffen en fanatieke voorstanders te creëren. Door een duidelijk spectrum te creeren omtrent klantverwachting worden kaders duidelijker en daarmee wordt ook het overtreffen van de klantverwachting (de 9+ beleving) eenvoudiger.
  4. Het kan u helpen bij het oplossen van klachten van klanten. Aangezien klachten het gevolg zijn van het niet voldoen aan de verwachtingen, kunt u de problemen snel oplossen en de klant behouden.

 

Dit zijn zomaar een aantal voordelen, er zijn er natuurlijk nog veel meer. Welke voordelen zie jij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *