Trend 3 in Klantverwachting: Voorspellende analyses en Data science

Datascience is booming en dit zal doorzetten in 2021. Met de opkomst van steeds betere tools voor het verzamelen van gegevens kunnen we elk jaar nog meer uit onze gegevens halen. Denk hierbij niet alleen per klantcommunicatie-kanaal, maar juist over alle kanalen heen.

Niets is onbelangrijk als het om klantgegevens gaat. Alle data hebben de kracht om te informeren hoe we doelen stellen voor het de toekomst. Hier volgt een korte blik op enkele van de gegevenstypen waarop bedrijven zich steeds meer (op kunnen) richten:

  • Transactionele klantgegevens.
  • Hoe de klant het product gebruikt.
  • Klantgedrag op de website.
  • Tekstdata uit virtual assistants, livechat, e-mails, voice, social, klachtenformulieren en andere communicatie met klanten.
  • Segmentatiedata: Kun je patronen in je klanten vinden op basis van gedeelde ervaringen of situaties? Denk hierbij aanbijvoorbeeld de leeftijd, locatie, burgerlijke staat, opleiding, politieke overtuiging, digitaal gedrag en kanaalvoorkeuren van uw klanten.
  • De manier waarop klanten reageren op veranderingen in productprijzen of hoe ze denken over bepaalde promoties.
  • De levenslange waarde van klanten.
  • De specifieke voorkeuren van uw klant.

Zodra u voldoende klantgegevens heeft en bedreven bent in het verwerken en analyseren ervan, kunt u beginnen met het gebruik van voorspellende analyses. Dit gebied van AI en machine learning vordert momenteel in hoog tempo. 

Wat betekent dit voor bedrijven die de klantervaring willen verbeteren? Bedrijven kunnen:

  • Real-time en relevante feedback geven. Als de klant bijvoorbeeld negatief reageert op een product op de website, zal een volgende communicatie-uiting hiermee rekening houden.
  • De behoeften van de klant voorspellen. Hoe vaak moet een klant uw product kopen? U kunt een herinnering sturen net voordat een product opnieuw dient te worden besteld.
  • Klanten helpen met hun koop. Communiceer met de klant op het punt waar hij hulp nodig heeft, en dan ook nog op de manier waarop de klant dit wenst.
  • Voorkomen dat klanten vertrekken. U kunt op basis van een reeks factoren bepalen welke klanten het risico lopen te vertrekken. U voorkomt hun vertrek en verlengt de klantrelatie.

En natuurlijk nog veel meer. Al met al zal data-science en data-analyse een steeds grotere rol gaan spelen, en zal binnen dit gremium AI een grotere en meer belangrijke rol spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *